גדולת א"ס ב"ה

זיידע
הודעות: 142
הצטרף: 19 ינואר 2022, 21:09
Has thanked: 49 times
%1$s נתן לייק: 82 times

Re: גדולת א"ס ב"ה

שליחה על ידי זיידע »

דודעלע כתב: 19 ספטמבר 2022, 16:08 מישהו יכול להסביר את פרק ג?
לא תפחד כאשר ייודע לך שהעומד מולך ביכלתו לדונך לשבט או לחסד?
לא תתבייש כאשר ייוודע לך שהעומד מולך עבר בחייו דברים שלא חלמת לעבור אותם, והוא מרומם ומנושא ממך?
לא תאהב אדם שייוודע לך שבזכותו אתה חי?

ודאי שמדובר גם בפ"ג באהבה שיש לה סיבה, ולא באהבה עצמית. עובדה שצריך התבוננות בשביל זה.
גילוי אהבה שמצד עצם הנפש וכיו"ב הוא ענין אחר.
דודעלע
הודעות: 243
הצטרף: 16 ינואר 2022, 14:58
Has thanked: 105 times
%1$s נתן לייק: 104 times

Re: גדולת א"ס ב"ה

שליחה על ידי דודעלע »

זיידע כתב: 20 ספטמבר 2022, 09:36 לא תפחד כאשר ייודע לך שהעומד מולך ביכלתו לדונך לשבט או לחסד?
לא תתבייש כאשר ייוודע לך שהעומד מולך עבר בחייו דברים שלא חלמת לעבור אותם, והוא מרומם ומנושא ממך?
לא תאהב אדם שייוודע לך שבזכותו אתה חי?

ודאי שמדובר גם בפ"ג באהבה שיש לה סיבה, ולא באהבה עצמית. עובדה שצריך התבוננות בשביל זה.
גילוי אהבה שמצד עצם הנפש וכיו"ב הוא ענין אחר.
אז גם אתה מבין ש(התבוננות ב)מעלה שאיננה קשורה אליי תוליד צורות שונות של יחס חיובי, אבל לא אהבה, בטח שלא אהבה כמו זו המתוארת בפרק ג'

וכמו שכבר כתבתי:
דודעלע כתב: 19 ספטמבר 2022, 16:08 כלפי כל בעל מעלה אני אתייחס בכבוד והערכה, אבל לא באהבה.
משא"כ אדם שעשה טובה לי, או לאחד מבני משפחתי, כאן אני מניח שתבוא אהבה.

אמור מעתה: לא מעלת הדבר תַּעֲשֵׂהוּ נאהב, כי אם השפעתו במידת החסד היא תַּאֲהִיבֵהוּ על מושפעי אותו החסד

אז פרק מו בתניא מובן, (מראש לא עליו היתה השאלה)
מישהו יכול להסביר את פרק ג?
חסידים, תעשו טובה, תנסו רגע להבין את השאלה ואז תענו תשובה
ברוח טובה, כן? לחיים לחיים!
דודעלע
הודעות: 243
הצטרף: 16 ינואר 2022, 14:58
Has thanked: 105 times
%1$s נתן לייק: 104 times

Re: גדולת א"ס ב"ה

שליחה על ידי דודעלע »

לולי דמסתפינא הייתי מחדש
שאין ההתבוננות מולידה אהוי"ר מכח ההבנה, כי אם מכח החוויה
כלומר: המתבונן בגדולת א"ס ב"ה הרי הוא (או עכ"פ נפשו האלוקית) מקבל הארה מאור ה'.
ומכח ההארה הזו נוצרת אהבת ה'
ואם כן, אינו כחרש המתבונן במעלת הנגינה אלא כפיקח המאזין לניגון ערב
ואמנם נה"ב נלחמת על מציאותה, להעלים מאיש ישראל את הנאת נפשו האלוקית מדא"ח, שלא ירגיש בדביקותה וכיסופיה
ולפי זה א"ש שכל דא"ח בכל עניין הרי כיוון שהוא פנימיות התורה הריהו 'מנגן' לנשמה את מנגינת ה' אחד, ומכאן ואילך הרי היא נכספת לדבקה בו שהרי כל תכנהּ שלה הוא עניין זה בדיוק של אין עוד מלבדו
nbjo460
הודעות: 22
הצטרף: 18 ינואר 2022, 19:46
Has thanked: 10 times
%1$s נתן לייק: 5 times

Re: גדולת א"ס ב"ה

שליחה על ידי nbjo460 »

דודעלע כתב: 19 ספטמבר 2022, 16:08
זיידע כתב: 19 ספטמבר 2022, 02:08
דודעלע כתב: 18 ספטמבר 2022, 23:00 למה בכלל שהתבוננות תוליד אהוי"ר?
זה קורה לך ביום-יום, כנראה אינך מרגיש אפילו.
אם תראה סתם אדם ברחוב לא תחוש שום רגש כלפיו, אך ברגע שיוודע לך שמדובר בראש העיר / ראש הממשלה / רב חשוב / אדם שעשה טובה גדולה לאחד מבני משפחתך וכן הלאה - תחוש כלפיו רגשות של כבוד / הערכה / אהבה וכו'.
מה גרם לכך? ההבנה בשכל.
על זה בדיוק אני שואל, על שאינני מרגיש...

לגופו של עניין: כלפי כל בעל מעלה אני אתייחס בכבוד והערכה, אבל לא באהבה.
משא"כ אדם שעשה טובה לי, או לאחד מבני משפחתי, כאן אני מניח שתבוא אהבה.

אמור מעתה: לא מעלת הדבר תַּעֲשֵׂהוּ נאהב, כי אם השפעתו במידת החסד היא תַּאֲהִיבֵהוּ על מושפעי אותו החסד


אז פרק מו בתניא מובן, (מראש לא עליו היתה השאלה)
מישהו יכול להסביר את פרק ג?
את עניין הבינה והדעת?
דודעלע
הודעות: 243
הצטרף: 16 ינואר 2022, 14:58
Has thanked: 105 times
%1$s נתן לייק: 104 times

Re: גדולת א"ס ב"ה

שליחה על ידי דודעלע »

nbjo460 כתב: 21 אוקטובר 2022, 12:50
דודעלע כתב: 19 ספטמבר 2022, 16:08
מישהו יכול להסביר את פרק ג?
את עניין הבינה והדעת?
את הולדת האהבות העצומות המתוארת שם
nbjo460
הודעות: 22
הצטרף: 18 ינואר 2022, 19:46
Has thanked: 10 times
%1$s נתן לייק: 5 times

Re: גדולת א"ס ב"ה

שליחה על ידי nbjo460 »

דודעלע כתב: 21 אוקטובר 2022, 14:56
nbjo460 כתב: 21 אוקטובר 2022, 12:50
דודעלע כתב: 19 ספטמבר 2022, 16:08
מישהו יכול להסביר את פרק ג?
את עניין הבינה והדעת?
את הולדת האהבות העצומות המתוארת שם
מקווה שהבנתי את השאלה, ואם כן אז אנסה להסביר לפי ענ"ד.
בפרק ג' מדובר על דרגות השיא.
בינה דהיינו ההבנה של הדבר, והדעת היינו התקשרות אל הדבר.
ע"י העמקת הדעת בדבר, אתה מתקשר וחי אותו. כמאמר הבעש"ט: מחשבתו של אדם, שם הוא נמצא.

אדם יכול לקרוא סיפור על חתונת אחיו, והוא הבין הכל, אבל לא התרגש, אולי רק מעט. (חתונה שעוד לא קרתה, כי חתונה שקרתה, זה כמו לעורר רגש ישן, אז זה יותר קל ומהיר)
אבל ברגע שהוא מתחיל לחשוב על זה לעומק, ומתחיל לדמיין את זה בראש, ויורד ליותר ויותר פרטים, הוא מתחיל 'לחיות' ולחוות את החתונה עצמה. בעת זו, הוא 'קישר דעתו' לחתונה.
אבל מיד שיסיחו דעתו, לא ישאר בליבו אותו הרגש, אולי רק רושם; זכר למה שחווה קודם.

והיינו אך לגבי חסידות.
הבנת המאמר לא מרגשת כ"כ. אך ההתבוננות בפרטים הקטנים, וההתקשרות לתוכן בהחלט תעורר אהבה ויראה.
דודעלע
הודעות: 243
הצטרף: 16 ינואר 2022, 14:58
Has thanked: 105 times
%1$s נתן לייק: 104 times

Re: גדולת א"ס ב"ה

שליחה על ידי דודעלע »

nbjo460 כתב: 24 אוקטובר 2022, 19:03 הבנת המאמר לא מרגשת כ"כ. אך ההתבוננות בפרטים הקטנים, וההתקשרות לתוכן בהחלט תעורר אהבה ויראה.
אדם חרש יגיע לאהבת נגינה ע"י התבוננות? ואת"ל יגיע לאהבה, האם יגיע ליראה?

חייב להיות איזה קשר בין השכל למידות הנולדות ממנה.
ומלבד פשטות הדבר בסברא, העניין מפורש במאמרי דא"ח
nbjo460
הודעות: 22
הצטרף: 18 ינואר 2022, 19:46
Has thanked: 10 times
%1$s נתן לייק: 5 times

Re: גדולת א"ס ב"ה

שליחה על ידי nbjo460 »

דודעלע כתב: 24 אוקטובר 2022, 21:38
nbjo460 כתב: 24 אוקטובר 2022, 19:03 הבנת המאמר לא מרגשת כ"כ. אך ההתבוננות בפרטים הקטנים, וההתקשרות לתוכן בהחלט תעורר אהבה ויראה.
אדם חרש יגיע לאהבת נגינה ע"י התבוננות? ואת"ל יגיע לאהבה, האם יגיע ליראה?

חייב להיות איזה קשר בין השכל למידות הנולדות ממנה.
ומלבד פשטות הדבר בסברא, העניין מפורש במאמרי דא"ח
לדעתי ניתן לומר שהדוגמא עם חירש היא לא מתאימה.
כי חרש לא מכיר מה זה נגינה, ולא מסוגל להרגיש נגינה.
לעומת יהודי שנשמתו היא אלוקות, אז הוא מרגיש, אולי בהעלם, אבל מרגיש אלוקות. ומזה יתעוררו המידות.
ויתירה מכך, ביהודי כבר קיימת האהבה והיראה הנ"ל, רק שהן בהעלם.
ולכן דוגמא עם חירש לא מלידה, אך חירש שנים רבות, ע"י התבוננות בנגינה שמחה (שמוכרת לו מהעבר) - יתעורר בשמחה, וע"י התבוננות בנגינה (שמוכרת לו מהעבר) עמוקה על הריחוק מה', יתעורר ביראה.
לדעתי עכ"פ
שלח תגובה