או הכל או כלום

חייל של הרבי
הודעות: 143
הצטרף: 12 ינואר 2022, 23:20
Has thanked: 216 times
%1$s נתן לייק: 77 times

או הכל או כלום

שליחה על ידי חייל של הרבי »

ב"ה

ברצוני לפתוח נושא מעט רגיש - לדיון מתורבת לשם שמים.

חסידות חב"ד מאופיינת בהידור ובהקפדה במצוות עד הקצה האחרון.
יש לנו שילוב נדיר של הקפדות חזקות, יחד עם אופי נוח וידידותי. ממש אלוקות שלמעלה מהעולם, אבל בתוך העולם. והדברים נפלאים.

אבל סוף כל סוף,
ההקפדות הן הקפדות.

ויש משהו מאוד ייחודי בחסידות הקדושה שלנו - שלא מכירים מציאות של 'עיקר הדין', 'דיעבד'. לא מכירים קולא בהלכה.
ולעתים בחורים ואברכים לא מוצאים את עצמם.

בחור שאין לו כח לקום ל'מים אחרונים', ואין לו כח לומר 'על נהרות' או 'שיר המעלות', פשוט לא מברך ברכהמ"ז. האפשרות להתחיל ברכהמ"ז מ'ברוך אתה', ללא מים אחרונים - לא קיימת אצלנו.

בחור שאין לו כח להתפלל תפלה ארוכה, לא מתפלל. האפשרות לדלג קטעים ולומר את הדברים הכי חשובים - לא קיימת.

שמעתי מכלי שני על בחור שפעם אחת לא הי' לו כח לומר 'שיר המעלות', ושבוע אחרי כבר חילל שבת.
אין פרופורציות. אין מי שמדריך מהו הידור, מהו לכתחילה, מהם עיקרי הדת ומהם דברים חשובים שאינם עיקרי הדת.

כנראה שרבים וטובים דנו בזה, והחליטו שאם נותנים מקום ל'דיעבד', אז כבר יעשו מזה 'לכתחילה'.
החשש מובן.

אבל לא מוגזם קצת?
לא צריך סלחנות לבחורים ואברכים?
זה תקין שמי שלא הולך למניין, כבר מרגיש גוי ולא מתפלל אפילו ביחיד? והוא לא מתפלל, אז גם תפילין לא מניח. וככה יורדים מהדרך ממש.

אפילו מי שיורד מהדרך - אני מצפה שיהי' לו מנגנון מסויים בנפש, שלפחות שבת וכשרות (ברמה בסיסית של דתיים לייט) ישמור. אבל יש הפקרות. יש לו תחושה שאם הוא מוריד את הזקן, אז אין הבדל בין מכונת גילוח לבין תער. אין טעם שיניח תפילין בכל יום אם הוא לא הי' במקווה והוא לא מתפלל (למרות שבמבצעים הוא הניח תפילין לבעלי קרי שלא מתפללים כלל).

הנושא מוכר? מדובר?
עשוי לנחת
הודעות: 75
הצטרף: 20 יוני 2022, 09:43
Has thanked: 36 times
%1$s נתן לייק: 59 times

Re: או הכל או כלום

שליחה על ידי עשוי לנחת »

לא מאד מוכר לי..
אבל מה אתה מציע?
חייל של הרבי
הודעות: 143
הצטרף: 12 ינואר 2022, 23:20
Has thanked: 216 times
%1$s נתן לייק: 77 times

Re: או הכל או כלום

שליחה על ידי חייל של הרבי »

עשוי לנחת כתב: 01 אוגוסט 2022, 15:38 לא מאד מוכר לי..
אבל מה אתה מציע?
אני מציע חינוך והוראה.
שלבחורים יהי' ידע כללי ביהדות.

לדעת ש'תפלה' זו תפילת עמידה. וכל השאר זה הוספות שמצוות תפלת העמידה אינה תלוי' בהם. חלקן הוספות של חובה גמורה, חלקן הן חובה מחמת מנהג וכו'.

לדעת שתפילין זו מצוה, בלי קשר לתפלה.

לדעת שברכת המזון מתחילה ב'ברוך אתה' ושהמזמורים לפני אינם חלק מהברכה, ושמעיקה"ד אין דין מים אחרונים בימינו, וזה רק מנהג.

שיידעו יהדות, בקיצור. בחורים לפעמים מתפללים בשעות הזויות בשבת מברכים בגלל החיוב הגמור מדאורייתא לקרוא את כל ספר תהלים, ומי שלא סיים לא יכול להתפלל.

אין מספיק הדרכה, להבנה בסדר העדיפויות ההלכתי.
nbjo460
הודעות: 19
הצטרף: 18 ינואר 2022, 19:46
Has thanked: 10 times
%1$s נתן לייק: 5 times

Re: או הכל או כלום

שליחה על ידי nbjo460 »

חייל של הרבי כתב: 01 אוגוסט 2022, 16:52
עשוי לנחת כתב: 01 אוגוסט 2022, 15:38 לא מאד מוכר לי..
אבל מה אתה מציע?
אני מציע חינוך והוראה.
שלבחורים יהי' ידע כללי ביהדות.

לדעת ש'תפלה' זו תפילת עמידה. וכל השאר זה הוספות שמצוות תפלת העמידה אינה תלוי' בהם. חלקן הוספות של חובה גמורה, חלקן הן חובה מחמת מנהג וכו'.

לדעת שתפילין זו מצוה, בלי קשר לתפלה.

לדעת שברכת המזון מתחילה ב'ברוך אתה' ושהמזמורים לפני אינם חלק מהברכה, ושמעיקה"ד אין דין מים אחרונים בימינו, וזה רק מנהג.

שיידעו יהדות, בקיצור. בחורים לפעמים מתפללים בשעות הזויות בשבת מברכים בגלל החיוב הגמור מדאורייתא לקרוא את כל ספר תהלים, ומי שלא סיים לא יכול להתפלל.

אין מספיק הדרכה, להבנה בסדר העדיפויות ההלכתי.
מחזק לגמרי!
המון פעמים אנחנו הופכים את הטפל לעיקר והעיקר לטפל.
לצערנו לא חסרים מקרים בהם מנהג בא על חשבון הלכה.
וזה קורה המון עם תפילת שחרית, כנ"ל תהלים בשבת מברכים/ מקווה (כשקמים מאוחר ואין זמן עד חצות) ועוד...
דודעלע
הודעות: 173
הצטרף: 16 ינואר 2022, 14:58
Has thanked: 80 times
%1$s נתן לייק: 89 times

Re: או הכל או כלום

שליחה על ידי דודעלע »

nbjo460 כתב: 29 אוגוסט 2022, 02:24 מחזק לגמרי!
המון פעמים אנחנו הופכים את הטפל לעיקר והעיקר לטפל.
לצערנו לא חסרים מקרים בהם מנהג בא על חשבון הלכה.
וזה קורה המון עם תפילת שחרית, כנ"ל תהלים בשבת מברכים/ מקווה (כשקמים מאוחר ואין זמן עד חצות) ועוד...
לענ"ד לעיתים נכון להחזיק במנהג, ואפילו כשאינו חלק הלכתית כהוראת שעה
וכן משמע מכמה מקומות בתורת רבינו
זיידע
הודעות: 138
הצטרף: 19 ינואר 2022, 21:09
Has thanked: 49 times
%1$s נתן לייק: 79 times

Re: או הכל או כלום

שליחה על ידי זיידע »

חייל של הרבי כתב: 01 אוגוסט 2022, 16:52
שיידעו יהדות, בקיצור. בחורים לפעמים מתפללים בשעות הזויות בשבת מברכים בגלל החיוב הגמור מדאורייתא לקרוא את כל ספר תהלים, ומי שלא סיים לא יכול להתפלל.
ללא קשר לכללות הודעתך (שאני מסכים עמה בכללות, אף שאיני מכיר מציאות כזו כפי שהינך מתאר) -
ישנו מושג של 'למסור את הנפש' ולקיין בכל מחיר מנהג חסידים או הוראה של רבותינו נשיאנו, אף במחיר של חוסר הידור (או גרוע מזה) בענינים בסיסיים.
כמובן שגם בזה ישנם גבולות מסוימים, ועל כ"א לעשות כהוראת ה'עשה לך רב שלו'.
nbjo460
הודעות: 19
הצטרף: 18 ינואר 2022, 19:46
Has thanked: 10 times
%1$s נתן לייק: 5 times

Re: או הכל או כלום

שליחה על ידי nbjo460 »

דודעלע כתב: 29 אוגוסט 2022, 15:36
nbjo460 כתב: 29 אוגוסט 2022, 02:24 מחזק לגמרי!
המון פעמים אנחנו הופכים את הטפל לעיקר והעיקר לטפל.
לצערנו לא חסרים מקרים בהם מנהג בא על חשבון הלכה.
וזה קורה המון עם תפילת שחרית, כנ"ל תהלים בשבת מברכים/ מקווה (כשקמים מאוחר ואין זמן עד חצות) ועוד...
לענ"ד לעיתים נכון להחזיק במנהג, ואפילו כשאינו חלק הלכתית כהוראת שעה
וכן משמע מכמה מקומות בתורת רבינו
אני מסכים עם הדעה הזו שצריך ללכת עם המנהג עד כדי דיעבד, וידוע לנו על חומר המנהג ועל כמה היותו נעלה.
אך בלתי אפשרי שזה יבוא על חשבון הלכה.

ע"פ שו"ע אי אפשר להתפלל אחרי חצות.
לא מדבר על מקרים כמו מוסף לצורך הדוגמה (לא כל כך מסתדר עם הדוגמה של המקווה, אבל זה מה שעלה לי לראש) שמי שמאחר נקרא פושע, ואז באמת מי שמאחר את המוסף בגלל מקווה, זה עדיף. מנהג וכו'.
אבל קטונתי
חייל של הרבי
הודעות: 143
הצטרף: 12 ינואר 2022, 23:20
Has thanked: 216 times
%1$s נתן לייק: 77 times

Re: או הכל או כלום

שליחה על ידי חייל של הרבי »

nbjo460 כתב: 30 אוגוסט 2022, 13:52

ע"פ שו"ע אי אפשר להתפלל אחרי חצות.

זו למשל דוגמא נפלאה לחוסר מודעות בולט מאוד אצל חלק לא מבוטל מאנ"ש והתמימים.
לצערי אפשר לומר בפה מלא, שלא כולם יודעים אפילו מה החילוק בין "סוף זמן תפלה" לבין חצות היום.
בחור יכול להביא מכתבים מהרבי על איחור התפילה (למעליותא) ולהוכיח מזה על תפלה אחרי חצות.
בעוד שכמובן הרבי דיבר על סוף ארבע שעות, שהוא דין גמור אמנם, אבל בדיעבד גם אחרי זמן זה שייך שחרית ותפלתו תפלה.
ובעניין זה אנו מעדיפים זמן דיעבד בשביל תפלה לכתחילה.

ויש מי שחושבים שפשוט התבטל 'זמן תפלה' ואצלנו אין מושג כזה.

אז להרב זיידע ומי שהעירו שאינם רואים התופעה, הנה דוגמאות לא מעודדות במיוחד.
י.כספי
הודעות: 42
הצטרף: 18 ינואר 2022, 09:16
Has thanked: 21 times
%1$s נתן לייק: 22 times

Re: או הכל או כלום

שליחה על ידי י.כספי »

לגבי זמן תפילה שהוזכר כאן, (אולי אנשים כאן יטענו שזה לא הוכחה לכלום, אבל) הרבי התפלל לכתחילה, ברבים ומידי יום בשעה 10.
בימות החורף ודאי שזה יוצא אחרי זמן תפילה.
אין לזה שום משמעות לגבי היחס שלנו לזמן תפילה?
תיתי לי
הודעות: 21
הצטרף: 12 יולי 2022, 14:16
Has thanked: 7 times
%1$s נתן לייק: 13 times

Re: או הכל או כלום

שליחה על ידי תיתי לי »

י.כספי כתב: 31 אוגוסט 2022, 08:18 לגבי זמן תפילה שהוזכר כאן, (אולי אנשים כאן יטענו שזה לא הוכחה לכלום, אבל) הרבי התפלל לכתחילה, ברבים ומידי יום בשעה 10.
בימות החורף ודאי שזה יוצא אחרי זמן תפילה.
אין לזה שום משמעות לגבי היחס שלנו לזמן תפילה?
שום משמעות. וכפי שהרבי האריך לבאר מדוע דווקא אחר לימוד חסידות יש מקום להיתר, ולכאו' צ"ל שלכן נוהגים כך בבית חיינו. (ובהיתר זה גופא יש לדון מכמה פנים ואכמ"ל.)
שלח תגובה